• Reading time:13 mins read

Rappler funder Omidyar helped topple Ukrainian president in 2014

I WROTE the article that follows back in October 2017. After that highly popular Ukrainian president, Viktor Yanukovych, was ousted, assisted by Rappler-like media outfits funded by Omidyar and the National Endowment for Democracy, the US put as head of that hapless country pro-US, anti-Russia presidents, to make it hostile to a country that by history, tradition and economy is closest to it.

That is the root of the current Ukraine stand-off with Russia, as its head Putin has become desperate that the US with its NATO puppet have been encircling his country, what with Ukraine under its thumb. Putin decided to fight back.

Located at opposite sides of the globe, yet Ukraine and the Philippines have something very worrying in common. The US want both countries to be its attack dog against its rivals in two hemispheres: Ukraine vs Russia, and the Philippines vs China.

The US mobilized a number of Rappler-like media outfits to brainwash Ukrainians to boot out the pro-Russia Yanukovich in 2014 and has demonized Russia so much that they have run to Americans for help.

The US has been using its “Ukraine template” to oust President Duterte, who has drawn the country close to China, with the same tactics of funding media outfits and “human rights” organizations to pull his popularity down so a coup, by the military or by the parliament (which was used against Yanukovych). If President Duterte were really an authoritarian, he could have asked Congress to pass a law, as Putin did in 2015, to ban such American-funded outfits undermining a country’s sovereignty. After all, in our case the Constitution specifically bans media outfits from getting foreign funding.

After Ukraine, these are targeting the Philippines, through Rappler and others.
From an investigative piece in thegrayzone.com

After Ukraine, these are targeting the Philippines, through Rappler and others.

The US plot has miserably failed, thanks to a more independent media like this newspaper, the closure of ABS-CBN which has since 1986 been the broadcaster of US propaganda, and the rise of social-media patriots who have spent a lot of their time in exposing American lies spread through Rappler and other outfits.

With Duterte stepping down in June, the American guns — Rappler and others funded by US entities — have been moved and aimed at presidential candidate Bongbong Marcos, whom the US is convinced will never be their lackey. They’re sure that Leonor Robredo will even be more servile to them than Aquino 3rd.

On Monday I will expose these media outfits and NGOs, and how much they’ve received from the National Endowment for Democracy, the other big American agent that had destabilized Ukraine and has been doing so in other nations, including us, with funds by the US Congress.

My October 2017 article:

Internet-only news outfit Rappler’s funder Pierre Omidyar, through his Omidyar Network, funded several of the opposition NGOs in Ukraine that conspired to oust through violent protests the pro-Russia President Victor Yanukovych in February 2014, according to respected investigative journalists in the US and Europe.

Rappler has been a venomous anti-Duterte news outfit, particularly adept at disseminating false data on the government’s war against illegal drugs.

Is Omidyar with other Western entities using the same template to oust Duterte, who has been distancing the Philippines from the US to forge an independent foreign policy?

Ukraine’s Yanukovych who won in 2010 as president with 48 percent of the votes (Duterte, to compare, won with 39 percent) was moving his country away from the European Union and the US, to re-establish close ties with Russia — which has really been its brother country, in terms of ethnicity (Soviet leaders Nikita Khrushchev and Leonid Brezhnev, for example, were Ukrainians) and economic and political history. Yanukovych was, however, overthrown in 2014 through violent street demonstrations, and replaced by pro-Western presidents. NGOs funded by US entities, especially Omidyar’s, were the propaganda machines that demonized Yanukovych.

Perhaps flush with its victory in bringing down a pro-Russia sovereign head, and eager to intervene in developing countries under the banner of the neoliberal ideology, Omidyar Network invested in Rappler in November 2015.

Rappler has not disclosed how much Omidyar, a French-American billionaire who founded eBay, had invested in Rappler. However, a study of Rappler’s financial statements, would indicate that Omidyar put in about P100 million in the website. Venture Capital firm North Base Media a few months earlier plunked in P50 million.

The total P150 million has dwarfed the capital put into it by its founder and main owner, the property tycoon Benjamin Bitanga, who has gone in recent years into energy and mining. The magnate was reportedly elated at the two foreign firms’ investments, as he had been worried that the website was continuing to lose heavily after two years of operation, with its managers calling for another major capital infusion.

Funding opposition groups

Pando Daily, a respected digital news organization in the Silicon Valley, had reported in 2014:

“The American government — in the form of the US Agency for International Development (USAid) — played a major role in funding opposition groups (that helped oust Yanukovych).

“Moreover, a large percentage of the rest of the funding to those same groups came from US billionaire Pierre Omidyar, who has previously worked closely with US government agencies to further his own business interests. This was by no means a US-backed coup, but clear evidence shows that US investment was a force multiplier for many of the groups involved in overthrowing Yanukovych.”

Omidyar would seem to want to replicate the experience of one of his most deadly NGOs that helped topple the pro-Russia Ukraine president: the virulently anti-Russia internet TV station HromadskeTV.

The website was set up in 2013, when the anti-Yanukovych movement gained steam, by journalists fired from a mainstream TV station (sounds familiar?). “Within a year, the site became one of the go-to spots for news from the activists’ point of view, all of whom were pro-Europe,” reported Forbes magazine, the newspaper of US capitalism. While the website also got funds from European governments and the George Soros Foundation, “eBay founder Pierre Omidyar’s fund is one of the four biggest donors,” Forbes reported.

Since its start, Rappler’s CEO and editor-in-chief has been Maria Ressa, whose work experience has been totally in TV who reportedly knew little about the internet. Was Rappler initially designed by the its US architects to replicate the Ukrainian Hromadske.TV, one of the most powerful media outfits that helped oust the pro-Russian president?

Same color

Is it just a coincidence that the logos of Hromadske.TV and Rappler have the same ochre color ? Did Omidyar use his in-house logo designer? Or was Rappler paying homage to Ukraine’s US-backed Orange Revolution that first toppled the pro-Russia Yanukovych?

Omidyar has apparently issued the order for Rappler and another of his media outfits, the US-based online publication, The Intercept, to work together to create outrage against Duterte. The Intercept has been posting extremely one-sided articles on Duterte that portray the president as a deranged killer.

A June 17 article claimed: “Since Duterte took office last June, police and vigilante death squads have killed more than 7,000 people, and devastated poor communities in cities across the country.”

That 7,000 figure is what Rappler had invented way back in September 2016, which I have totally debunked so that respectable news outlets no longer use that false figure. (See my column, “How Rappler misled EU, Human Rights Watch, CNN, Time, BBC — the world,” The Manila Times, March 20, 2017.)

The invention of that 7,000 number, which it claimed was only as of September 2016, has been one of Rappler’s biggest achievements in demonizing Duterte.

Without that figure, mere anecdotal reports, and gruesome photos, could not have convinced Western media, and consequently even governments, to believe the lie that Duterte’s anti-drug campaign has been as the The Intercept put it, “murderous” and wide-scale. Despite its clear error in coming up with that figure, Rappler has not retracted, and has even been updating the post that had spread that lie.

Shameful and treasonous

What I found so shameful, and even treasonous for Rappler, was its conspiracy last May with The Intercept to disclose to the world the confidential telephone conversation between President Trump and Duterte.

Obviously to protect itself from legal liability for violating our anti-wiretapping laws, Rappler gave the transcript of the conversation it got from Yellow stragglers at the foreign affairs department to The Intercept to first publish.

It then reported it, claiming it was merely re-publishing the report of that US Omidyar outfit. The thirst for fame of Rappler’s editors got the better of them as it apparently asked intercept.com to put a note that the article was written “in partnership with Rappler.” (For details see my column, “Rappler and DFA traitors’ leak of Trump-Duterte call damages PH’s image irreparably,” May 26, 2017.)

In a tone that reflects its capitalist worldview, Forbes’ lead paragraphs for the article on Omidyar’s funding of the Ukraine media outfit read: “The best way to raise funds for a media project in Ukraine? Go full-bore anti-Russia to easily woo North American and European governments to give you money.”


That notion could be the kindest comment on Rappler as well as on Philippine Center for Investigative Journalism, the Center for Media Freedom and Responsibility, and Vera Files. These latter three are the three local media outfits funded by the National Endowment for Democracy (NED), which has been accused by respected investigative journalists to have been and continues to be a venue for propaganda operations of the Central Intelligence Agency (see my column “CIA conduit funding anti-Duterte media outfits,” Oct. 9, 2017).

To paraphrase that Forbes quote: “The best way to raise funds for a media project in the Philippines? Go full-bore anti-Duterte to easily woo North American and European governments to give you money.”

What’s happened to our country? How could journalists who had in their youth been passionate nationalists and so devoted to the truth now serve US masters?

Facebook: Rigoberto Tiglao

Twitter: @bobitiglao

Book orders: www.rigobertotiglao.com/shop

International Book Orders, buy from Amazon: https://amzn.to/3wE7AFV

Sales and Order Inquiries: admin@rigobertotiglao.com


This Post Has 4 Comments

  1. Vic

    We have a REALLY big problem with Omidyar in New Zealand, too – although it is seemingly impossible to get information about his influence out.

    This article, which came out today, might go some way towards explaining why:


    There were “other elements” at work at the occupation on Parliament’s grounds, Prime Minister Jacinda Ardern told Morning Report on Radio New Zealand this morning. She said “Trump flags” were a sign that those elements were present. The protest was beyond any protest that she had ever seen before and she urged protesters to “go home”.

    Ardern’s claims were made amid mainstream media claims that the protesters were dangerous and that children were suffering unsanitary conditions, with suggestions that they were playing in mud and faeces. False claims that protesters were wielding baseball bats were also made.

    Bryce Edwards from Victoria University’s Democracy Project has spent almost every day down at Parliament grounds among the protesters, and told RadioNZ that many of the protesters were poor, brown, and angry because some of their fellow protesters had lost their jobs because of the Covid-19 mandates. He said that there were a lot of conspiracy theories being put around about the protest and the protesters, aimed at smearing an organic movement characterised by good vibes as fascist and dangerous.

    Edwards said that critic Morgan Godfery, who for some years has worked with the Pierre Omidyar-funded propaganda cutout the Workshop and who was also interviewed on Morning Report this morning, was calling for the Police to respond with violence, and that was not okay. Godfery’s claims that the protesters wanted to execute people was a conspiracy theory and “dangerous”.

    Godfery also claimed that Counterspin Media was one of the far right elements present at the occupation.

    Edwards urged Godfery and other critics to go down to the protest grounds themselves if they wanted to understand what was really going on.

    The idea that there is a global Trumpist movement has been a key element of national security state player Pierre Omidyar’s global propaganda campaign, one which has actively bought civil society groups, media, and set up think tanks around the world to promote the idea, as well as the claim that the emerging working class uprising is led by dangerous fascists.

    Tracy Watkins was one journalist to have received grants to write about Trumpism and “misinformation”. Watkins received a grant from Omidyar’s cutout the Trust Project in 2018 when political editor of Stuff. As a result, she wrote an article claiming that the world was seeing a rise in misinformation and disinformation, and linked it to Donald Trump.

    Another prominent journalist to have benefited from Pierre Omidyar’s largesse is the New Zealand Herald’s Matt Nippert, who has often written about the danger to democracy of Pierre Omidyar’s colleague Peter Thiel but has had nothing to say about his benefactor’s investments and influence in New Zealand. Nippert, along with Nicky Hager, are well-compensated members of Omidyar’s media capture operation, the International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ).

    Omidyar bought and then shut down the Edward Snowden archive via the Intercept, a investigative journalism outlet that has functioned as a “limited hangout” for the military-industrial complex and which has snitched on several of the whistleblowers who have approached the outlet with information, like Reality Winner, an American former intelligence specialist. In 2018, Winner was given the longest sentence ever imposed for the unauthorised release of government information to the Intercept: an intelligence report about Russian interference in the 2016 US elections.

    Silicon Valley oligarchs Pierre Omidyar and Peter Thiel are pretended rivals, if you believe some of the friendly media outlets that report their activities. In fact, the long-time collaborators, members of the “PayPal mafia”, as they are known, both work closely with intelligence agencies and multinational companies to advance their agenda, and that includes funding and capturing media and activists on both the left and the right of the political spectrum, globally, as well as media.

    Documents released by Mark Ames of Pando in the United States show that Omidyar co-funded with USAID Ukrainian far right nationalists and regime change groups in 2014. Since then, he has increasingly directed his colour revolution funding to regime change actors in the West.

    Pierre Omidyar’s influence in New Zealand is vast and has been actively hushed up. One of the World Bank and the United Nations’ lead partner on Digital ID initiatives, like ID2020, he directed funds to the Workshop and other New Zealand-based organisations to address hate speech six months before the massacres of March 15, and to address health misinformation six months before the emergence of Covid-19. The organisations he funded came to dominate the official and media narratives in the wake of both events, both of which have been used to promote Digital ID initiatives, such as the online tracking and tracing of online hate and the implementation of vaccine passports.

    Feel free to post this on Twitter and share it around…. you’re welcome. Impossible to get such material out in NZ, as the media is completely captured.

  2. Gina

    I’m glad there are intellectuals in the Philippines who are aware of the political circumstances occurring worldwide. Indeed, history plays a great role, in which we need to dig deep each time reports are disseminated to the public that should be accompanied with unconditional commitment for the good of the Filipino people. I personally lost trust with the MSM. THEY have done enough catastrophic injuries in the lives of many being at the sphere of influence amongst several Western regimes.

  3. Jonathan B. Bangui

    I love to watch terrorists movies Hollywood made. The plot’s heroism by the Americans really are mind conditioning but disastrous to belligerent nation destroyed by the Americans. Vietnam, Iraq and now most probably China and Russia. Let’s just hope that the next administration will not be fooled by the projected American dream. Filipino Patriotism and Nationalism is the key to national growth. Kudos to PRRD for his love of our country, we are on the right track.

  4. Dorina Rojas

    I have never trusted Rattler and Maria La Fea Ressa to help this administration and I knew from the start they were up to something sinister. La Fea boasts of being a “world class journalist” and yet chose to work in a Third World country that can hardly afford her “class”. Rattler published everything negative and ugly about the country and people who feed their hungry stomachs and fill their pockets. And La Fea won an “international award” for demonizing her “own” country. Ugliness inside and out pretending to be a Filipino citizen supported by foreign oligarchs and “world-class meddlers” disguised as philanthropists. Tell us more, Mr. Tiglao, please.

Comments are closed.